ProcessIT Innovations en VINNVÄXT-vinnare

Vinnova

ProcessIT Innovations har av Vinnova utsetts till VINNVÄXT-vinnare. Syftet med programmet är att främja hållbar tillväxt i regioner genom att utveckla internationellt konkurrenskraftiga forsknings- och innovationsmiljöer. Målet är att vinnarna inom loppet av tio år ska vara internationellt konkurrenskraftiga inom sina respektive områden.


Verksamhetsberättelse ProcessIT(pdf)

ProcressITOmslag2017Mini.jpg
VirtuellGruvaSims.jpg
Foto: LTU.

Utforska unik virtuell gruva

2018-09-24  Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat. Upplevelsen för dig tusen meter under jord och du kan självständigt röra dig mellan schakt och gångar.

Den virtuella gruvmiljön är framtagen i ett samarbete mellan universitetets forskare i gruv- och berganläggningsteknik och visuell gestaltning – de senare brukar annars arbeta mot internationella datorspels- och filmföretag.

– Det här är ett av de mest omfattande VR- miljöer vi har gjort och den är unik i sitt slag. Vi tar fram en virtuell gruva med alla beståndsdelar, vilket ger en komplett gruvupplevelse som är riktigt bra. Vi skapar något riktigt bra och visuellt spännande, säger Håkan Vallin, forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet.

Ett av uppdragen inom det stora gruvteknikprojektet SIMS (mer om SIMS i artikel här intill) är att sprida kunskap om framtidens gruvsystem som ska vara hållbara och intelligenta, vilket kan betyda färre människor under jord och mer automatik vid borrning, laddning, sprängning och lastning. SIMS har fått stöd av ProcessIT Innovations.

Visa hur en gruva faktiskt ser ut

Med den nya VR-gruvan kan man inte bara demonstrera och kommunicera nya high tech-lösningar och en säkrare arbetsmiljö, utan också visa allmänheten hur en gruva faktiskt ser ut ­– nu och i framtiden. Med VR-glasögon på näsan och kontroller i händerna kan den virtuella besökaren röra sig i gruvan ovan jord, på huvudnivån med dessa servicefunktioner men även på själva produktionsnivån. Det är på den nivån i gruvan där man borrar, spränger, laddar, skrotar, lastar och förstärker berg – en plats få besökare har möjlighet att uppleva i verkligheten.

– VR-gruvan ska ge besökarna en närvarokänsla.Vi är inte ute efter exaktheten men det ska vara trovärdigt. Geologiskt ska kännas som att man faktiskt befinner sig en gruva. Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer. Man antecknar och fotar, säger Håkan Vallin.

Täta möten med branschen

Strukturen på bergväggen, detaljer och höjd och form har arbetats fram genom täta möten mellan forskare och gruvbranschen; konstnärer och bergmekaniker.

– Vi har ju inte byggt upp en hel gruva, men en optimal gruva ur visnings- och undervisningssynpunkt och vi har fått uppfylla önskemål som att man ska kunna åka hiss ner i gruvan, att det ska finnas om klädningsrum där man tar på arbetskläder och skyddsutrustning och ett kontrollrum med si och så många displayer, säger Håkan Vallin.

Framöver kommer VR-gruvan att utvecklas ytterligare, med bland annat interaktioner och multi-user funktion .

– Det jag är mest nöjd med är att alla i projektet är så nöjda med resultatet och den visuella kvaliteten som vi har fått tack vare det korsdisciplinära samarbetet som vi har haft. Vi kan bygga VR-miljöer men det gäller att få in rätt information, att konkretisera och att utöka och begränsa där man måste, säger Håkan Vallin.

VR-miljön kommer att finnas tillgänglig via SIMS hemsida www.simsmining.eu.

Läs mer om SIMS-projektet.